Εταιρική Ταυτότητα - Branding

Εισαγωγή στο Brand

Έχοντας ακούσει πολλές λανθασμένες  απόψεις μέσα από τη δουλειά μας θα προσπαθήσουμε μέσα από αυτό το άρθρο να ξεκαθαρίσουμε κάποιες έννοιες.

Brand, brand identity, branding, εταιρική ταυτότητα. Όλοι έχουμε ακούσει ή διαβάσει για τους παραπάνω όρους και πολλοί από εσάς ίσως ξέρουν τι σημαίνουν. Στο άρθρο αυτό θα μιλήσουμε για το brand που αφορά μια επιχείρηση και όχι κάποιο προϊόν. Το product branding θα το δούμε μελλοντικά.

Τι δεν είναι το brand

Το brand δεν είναι το λογότυπο σας. Δεν είναι το όνομα ή το slogan της επιχείρησής σας. Δεν είναι τα χρώματα και το σχήμα της ετικέτας σας, δεν είναι η κάρτα σας. Το brand υπάρχει χωρίς τα παραπάνω.

Brand

Ας φανταστούμε ότι μιλάμε πρόσωπα. Λέμε πως κάποιος έχει τη φήμη του εργατικού, κάποιον τον θεωρούμε κοινωνικό με μεγάλο κύκλο γνωριμιών και  ευχάριστο για παρέα, ενώ κάποιον άλλον αυθεντία στα σπορ αλλά βαρετό. Τα πρόσωπα αυτά μπορεί να είναι γνωστοί, φίλοι ή άγνωστοι.  Η εικόνα που έχουμε στο μυαλό μας για το κάθε πρόσωπο και η φήμη του είναι το «brand» του. Κατά αντιστοιχία, για μία επιχείρηση ή προϊόν, το brand είναι εικόνα και η γνώμη που έχει σχηματίσει ο πελάτης (ή ο εν δυνάμει πελάτης) για αυτή την επιχείρησή ή το προϊόν. Όταν λοιπόν μιλάμε για brand μιλάμε για τη φήμη της επιχείρησης μας. Είναι η εικόνα που έχουν οι πελάτες και το ευρύτερο κοινό στο μυαλό τους για την επιχείρησή μας.

Branding και Brand Identity

Ένας μαθητής γυμνασίου αποφασίζει πως θέλει οι συμμαθητές του να τον θεωρούν «μέσα στα πράγματα». Αρχίζει να ενημερώνεται για μουσικά συγκροτήματα, παρακολουθεί You Tube κανάλια δημοφιλή στους υπόλοιπους μαθητές και επίσης αρχίζει να εξασκείται στο… ποδόσφαιρο. Τις ενέργειες αυτές ο μαθητής τις κάνει για να βελτιώσει την εικόνα του. Αυτό είναι branding.

Τέλος,  πρέπει να εξασφαλίσει πως ξεχωρίζει από το πλήθος, αγοράζει λοιπόν καινούργια αθλητικά παπούτσια, κουρεύεται όπως ο Neymar  και γράφεται στην τοπική ομάδα ποδοσφαίρου. Αυτά αποτελούν το brand identity.

 

Για την επιχείρησή σας branding είναι όλες οι ενέργειες που κάνετε (συνειδητά ή ασυνείδητα) για να αναπτύξετε την εικόνα που έχουν οι καταναλωτές στο μυαλό τους. Tο brand identity αποτελούν όλα τα στοιχεία που χρησιμοποιείτε για να επικοινωνήσετε οπτικά την εικόνα αυτή.

 

Το brand identity για μία επιχείρηση μπορεί να εκφράζεται με ένα απλό FB cover page ενώ για μια άλλη να αποτελείται από ένα σύνολο οπτικών στοιχείων σχεδιασμένα να προβάλουν σωστά το brand της επιχείρησης. Τέτοια στοιχεία, μεταξύ άλλων, είναι το λογότυπο, οι επαγγελματικές κάρτες, τα επιστολόχαρτα και οι φάκελοι, η ιστοσελίδα, είδη ένδυσης, γραφικά οχημάτων κ.α.

Τέλος, ο ελληνικός όρος που περιγράφει καλύτερα τη λέξη brand είναι η «εταιρική ταυτότητα». Στο brand identity αντιστοιχεί το «γραφικά εταιρικής ταυτότητας».

Μπορείτε να δείτε παραδείγματα γραφικών εταιρικής ταυτότητας στο portfolio μας.